Seminário HPhil 14 Outubro 2021

October 14, 2021

O Grupo de Investigação HPhil (História da Filosofia) do Centro de Filosofia da Universidade de Lisboa promove em 2021/22 uma nova edição do seu Seminário Permanente em História da Filosofia, dedicada à leitura e discussão de Obras Fundamentais da Filosofia, bem como à apresentação de conferências de especialistas, provendo a formação permanente dos seus membros e do público interessado.

Na primeira sessão deste seminário, de novo em formato presencial, o professor Alberto Arruda (Centro de Filosofia da Universidade de Lisboa) apresentará uma conferência com o título “An interpretation of the master-servant as an allegory of prudence” (resumo no final desta página).

A sessão terá lugar na Sala C201.J (Sala Mattos Romão, no Departamento de Filosofia da Faculdade de Letras da ULisboa),  no dia 14 de Outubro de 2021, às 17h. A entrada é livre.

Recorda-se que o uso de máscara é obrigatório em todos os espaços interiores da FLUL.

 

Abstract

I will present a reading of the master-servant (Phenomenology of Spirit, IV {A}) that takes seriously Hegel’s suggestion that the genuine notion of recognition can only be achieved after two opposed moments of the same Self-Consciousness – the master, and the servant – have attained the truth of each other (§189, Miller).

I will begin by interpreting Hegel’s notion of essential recognition as starting with a critique of contractual recognition, i.e. as merely an abstraction (hence, the comparison to the notion of force deployed in the preceding chapter as a way of accounting for abstract entities).

Following this critique, I will attempt to show that Hegel introduces the master and the servant as two opposing shapes of the same Self-Consciousness: the master as deliberative rationality; i.e. reasoning about ends; and the servant as instrumental reasoning; i.e. reasoning about means.

Finally, once the mutual dependence of both these shapes is revealed, I will positon Hegel’s argument in the wider context of a concrete conception of freedom: i.e. not merely formal, but as involving mutual recognition as essential recognition by acting persons. This, in turn, will show us that Hegel has worked out the condition of possibility for a proper discussion of freedom, which will occupy the rest of the Phenomenology.