Introduction to Epistemic Logic – Curso Livre

When:

6, 13, 20, 27 March 23, 6-8 PM

Where:

Sala Mattos Romão (C.201J) – School of Arts and Humanities – University of Lisbon

Pretende-se que os estudantes desenvolvam competências de análise e avaliação de argumentos envolvendo noções epistémicas, em particular, ‘crença’ e ‘conhecimento’, aplicando os instrumentos da lógica epistémica. Pretende-se, também, que desenvolvam competências para participar em discussões filosóficas acerca de quais os axiomas adequados para uma lógica destas noções. Pretende-se, em particular, que fiquem familiarizados com a discussão acerca do axioma “Se o agente sabe que p, então o agente sabe que sabe que p” (conhecido na literatura como “princípio KK”).

The course aims at developing skills to analyse and assess arguments involving epistemic notions, in particular, ‘belief’ and ‘knowledge’, aplying the tools of epistemic logic. It also aims at developing skills to participate in philosophical discussions about which axioms are fit for a logic of those notions. It aims, in particular, at getting students acquainted with the discussion around the axiom “If the agent knows that p, then the agent knows that the agent knows that p” (known in the literature as the “KK principle”).

Organização: Ricardo Santos e João C. Miranda

Programa:
1. Lógica proposicional modal
2. Lógica epistémica
2.1. Os operados B e K
2.2. Interpretação de R
2.3. Restrições sobre R
2.4. Axiomas
2.5. Lógicas epistémicas – de K a S5
3. Que lógica para ‘conhecimento’ (e ‘crença’)?
3.1. Factividade
3.2. Fecho sobre consequência
3.3. KK
3.3.1. Hintikka sobre um “conceito forte de conhecimento”
3.3.2. O exame surpresa
3.3.3. Anti-luminosidade

Duração: 8h (4 sessões de 2 horas)

Syllabus:
1. Modal propositional logic
2. Epistemic logic
2.1. The operators B and K
2.2. Interpretation of R
2.3. Restrictions on R
2.4. Axioms
2.5. Epistemic logics – from K to S5
3. Which logic for ‘knowledge’ (and ‘belief’)?
3.1. Factivity
3.2. Closure under implication
3.3. KK
3.3.1. Hintikka on a “strong concept of knowledge”
3.3.2. The surprise examination
3.3.3. Anti-luminosity
Duration: 8h (4 sessions of 2 hours)

Bibliografia /Bibliography

-Arló-Costa, Horacio, Vincent F. Hendricks, and Johan van Benthem (eds.), 2016, Readings in Formal Epistemology, Cham: Springer
International Publishing
-Ditmarsch, Hans van, Joseph Y. Halpern, Wiebe van der Hoek, and Barteld Kooi (eds.), 2015, Handbook of Epistemic Logic, London:
College Publications.
-Hintikka, Jaakko, 1962, Knowledge and Belief: An Introduction to the Logic of the Two Notions, Ithaca, NY: Cornell University Press.
-Stalnaker, Robert, 2006, “On Logics of Knowledge and Belief”, Philosophical Studies, 128(1): 169–199.
-Williamson, Timothy, 2000, Knowledge and Its Limits, Oxford University Press.

Custo/fee : 20€

Registration form here

(submit it to c.filosofia@letras.ulisboa.pt by February 24th)